mandag den 21. januar 2013

Hvad er weekend uden kage?

:-) Silke og jeg bagte kage i lørdags! Dog på lidt eksperimenterende basis! For nogle uger siden, besøgte vi en af Gustavs gode kamerater, der arbejder som kok! Han laver fantastisk mad, så det er altid en sand fornøjelse at blive inviteret til at spise aftensmad hos ham. Denne gang var ingen undtagelse! Han havde lavet det lækreste mad - bl.a. en god grønkålssalat, som jeg vil se om jeg kan gøre ham kunsten efter en af dagene! Jeg deler selvfølgelig opskriften med jer til den tid :-) Til kaffen serverede han det, jeg vil kalde fudge - små, bløde chokolade hapsere. Vildt lækkert! Heldigvis ville han dele opskriften med mig! Men som enhver anden kok, vil jeg gætte på, havde han lavet kagen lidt på slump, så jeg har været nødt til selv at eksperimentere lidt undervejs! Kagen er blevt god på trods, men næste gang, vil jeg putte mange flere nødder i og mere chokolade! 


Opskriften kommer her: 

250 gram sukker
250 gram mørk chokolade
250 gram smør
ca. 100 gram mel
4 æg

Smelt smør og chokolade i en gryde. Tilsæt så sukker og lad det smelte sammen med chokolade/smør. Pisk æggene til ensartet masse og tilsæt. Vend mel i og tilsæt hakkede nødder (jeg brugte valnødder og hasselnødder) og chokolade. Jeg glemte selv at holde øje med, hvor mange nødder jeg præcist puttede i, men jeg vil nok skyde på omkring 200 gram. Næste gang vil jeg putte dobbelt så mange i, altså 400 gram, og hakke 200 gram chokolade og blande i også! Bag kagen i 20 minutter på 150 grader. Den er stadig ret flydende, når den kommer ud af ovnen, og den skal være helt gennemkold, før den kan serveres. Jeg foreslår, at den laves dagen før, den skal spises, så den har tid til at sætte sig! Jeg ved godt, at det er svært at vente, når først kagen står og dufter dejligt ... :-) Ønskes en fastere kage, bruges 250 gram mel.
Enjoy ! :) KH K

12 kommentarer:

  1. Uhh den ser lækker ud, den vil jeg prøve næste weekend :) Ha en skøn uge.
    Kh Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det og det samme til dig:-) Husk rigeligt med nødder! Kh K

      Slet
  2. Å nu blev jeg kagesulten -- går bare slet ikke på en mandag formidag.

    Hav en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvornår kan man ikke spise kage?? :-) Håber du har haft en god dag? Kh K

      Slet
  3. Åh jeg er en sucker for chokolade....
    Må da afprøve denne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Husk masser af nødder - jeg synes det manglede i min version. Og jeg tror de spiller godt sammen med den klæge kage! Kh K :)

      Slet
  4. den ser lækker ud...

    Har du lyst til at dele jeres rumindretning, vi bor også på 64 m2, og er ved at få pip

    bedste hilsner
    marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne. Tja... Altså selvom vores lejlighed er få kvadratmeter, så har vi en tre-værelses, så vi har et soveværelse, et børneværelse og en stue. Så jeg kan desværre ikke hjælpe med nogle nytænkende ideer til indretning. Det kan dog være at jeg ligevel på et tidspunkt viser lejligheden frem:) Kh K PS: jeg kender alt til at have pip!:)

      Slet
  5. Hold nu op, hvor ser den lækker ud!! Den skal helt klart afprøves en af de nærmeste weekender, for nej, hvad er weekend uden kage;0)
    Kh. Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad er hver dag uden kage egentlig??:-) Kh K

      Slet
  6. hvor ser den bare lækker ud. Den skal afprøves. Jeg har også brugt noget af weekenden på at bage:) God Mandag aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det hører altså en god weekend til:-) Husk rigelig med nødder! Kh K :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share It